Gry i zabawy na kolonii – wszechstronne korzyści z ich przeprowadzania
W tym artykule opowiemy Ci o tym, jak gry i zabawy na kolonii wpływają na podopiecznych oraz jakie korzyści płyną z ich przeprowadzania.
Wychowanie i rozwój dzieci mają ogromne znaczenie w kształtowaniu ich przyszłości i umiejętności społecznych. Gry i zabawy na kolonii to sprawdzony sposob na wspieranie rozwoju dzieci na różnych płaszczyznach. Wychowawca kolonii pełni w tym procesie kluczową rolę, tworząc atmosferę sprzyjającą rozwojowi i dostarczając dzieciom niezapomnianych doświadczeń, które przynoszą liczne korzyści zarówno teraz, jak i w przyszłości.
Gry i zabawy na kolonii – korzyści z nich płynące
Działalność zabawowa wpływa na rozwój i wychowanie dzieci na różne sposoby:
– Kształtuje pozytywne cechy i wolę dziecka, takie jak cierpliwość, zaradność, samodzielność, wytrwałość, odwaga, pomysłowość, odporność na trudności, zmęczenie i ból oraz wiarę we własne siły.
– Rozszerza wiedzę dziecka o świecie i samego siebie.
– Uczy widzenia otaczających przedmiotów i zjawisk z różnych perspektyw oraz ich wzajemnych powiązań.
– Dostarcza dzieciom nowych informacji o otoczeniu.
– Uczy spostrzegawczości i logicznego myślenia w związku z praktyczną działalnością, jeśli ta jest częścią zabawy.
– Doskonali umiejętności myślenia, pamięć, uwagę, spostrzegawczość, orientację, refleks, wyobraźnię i kreatywność.
– Wzbogaca doświadczenia dziecka.
– Rozwija estetykę dzięki utrzymaniu porządku i harmonii.
– Przyczynia się do rozwoju pozytywnych cech społecznych, takich jak przyjaźń, solidarność, karność, dyscyplina, tolerancja wobec innych dzieci, umiejętność podporządkowywania się zespołowi i działanie na jego korzyść, przestrzeganie zasad i reguł gry, współpraca i umiejętność radzenia sobie z przegraną.
– Wpływa na wszechstronny rozwój fizyczny, rozładowuje napięcie nerwowe, uspokaja i łagodzi stany frustracji.
– Sprawia, że dzieci czują się dobrze i są w radosnym nastroju, co wpływa korzystnie na ich stan zdrowia.
– Zapewnia najlepsze warunki do aktywnego wypoczynku.
– Wzmacnia ogólny rozwój.
– Wyrabia pozytywne cechy charakteru, zwłaszcza świadomość dyscypliny, karność oraz umiejętność współpracy i rywalizacji zespołowej.
– Wpływa na rozwój fizyczny dziecka, zwłaszcza na rozwój kości i mięśni.
– Dzięki zabawie dziecko poznaje świat, w którym żyje, uczy się go rozumieć, dostrzegać różnice między rzeczywistością a fantazją.
– Kształtuje umiejętności i sprawność dzieci, takie jak sprawności manualne, koordynacja wzrokowo-ruchowa, rozpoznawanie kształtów, kolorów i rozmiarów przedmiotów, rozpoznawanie materiałów.
– Rozwija u dziecka myślenie przyczynowo-skutkowe.
– Posiada emocjonalny wymiar, towarzyszy jej uczucie przyjemności, zadowolenia z osiągniętych rezultatów i poczucie satysfakcji.
– Dzięki zabawie dziecko uczy się współistnieć z innymi dziećmi, podporządkować się zasadom grupy, rozwija swoje zdolności społeczne.
– Zabawa pełni funkcję wychowania moralnego.
– Służy jako sposób na wyładowanie nadmiaru energii (gdy jest hamowana i nie uwalniana, może powodować napięcie, nerwowość i drażliwość u dziecka).
– Pomaga dziecku zrozumieć i poznać świat, w którym żyje.
– Pozwala dziecku wypróbować swoje zdolności bez pełnej odpowiedzialności za swoje działania.
Rozgrywka jest głównym rodzajem aktywności i ważnym źródłem rozwoju dla dzieci.
Dzieci bawią się dla przyjemności, by zaspokoić potrzebę ruchu i działania. Zabawa przyczynia się do rozwoju zarówno fizycznego, jak i psychicznego dziecka. Ma również znaczenie edukacyjne i wychowawcze. Poprzez zabawę dziecko lepiej poznaje otaczającą rzeczywistość, lepiej rozumie siebie i innych. Zabawa satysfakcjonuje podstawowe potrzeby pozytywnych relacji, społecznego uznania, osiągnięć i pokonywania trudności. Wiedza i umiejętności społeczne, które dziecko zdobywa podczas zabawy, mogą być wykorzystywane w sytuacjach, z jakimi spotka się w szkole i w dorosłym życiu. Dlatego też istotne jest, aby uświadomić rodzicom, że dzieciństwo to okres zabawy, a nie tylko nauki i pracy. Zabawy z innymi dziećmi na podwórku, gdzie mają możliwość nauki życiowych lekcji, są ważne.
Obserwując zabawki i gry, które są kierowane do najmłodszych przez producentów i wybierane przez rodziców, warto zastanowić się, jakie obrazy i sposoby myślenia o dziecku i dzieciństwie rozpowszechniają takie podejście. Co by się stało, gdyby zaproponować dzieciom zabawki, które nie mają jaskrawych kolorów, symboli ulubionych bajek (w tym kontrowersyjnych) i funkcji, które przekraczają możliwości dzieci? Można dyskutować na ten temat i zadawać tego rodzaju pytania.
Można również uznać, że każdy okres historyczny rządzi się swoimi prawami, jest ograniczony do określonego kontekstu i nie można opisać kilku cech, które można porównać z innym specyficznym okresem czy ustrojem. Jednakże, to nie jest celem niniejszej pracy. Faktem jest jednak, że coraz więcej podwórek w miastach jest opustoszałych, a sytuacja, w której dzieci wybierają inne formy spędzania wolnego czasu, staje się normą.
Zapisz się na kurs na wychowawcę wypoczynku i zacznij pracę z dziećmi!